Ordenen van de aanmeldinformatie en voeren van een prettige intake

Cliëntgericht informatie verzamelen en verwerken

In deze module leer je hoe je de basis legt voor een goedlopend traject. Dit begint al meteen vanaf de eerste kennismaking, tijdens de aanmeldprocedure. Door tijdens de aanmelding en intake kundig te analyseren en informatie te categoriseren creëer je ‘planbare zorg’. Je krijgt te maken met verschillende modellen waarmee gewerkt wordt zoals het dialoogmodel, de zelfredzaamheid-matrix en functie- en competentieanalyse.

Hypothese-toetsing komt eveneens aan bod. Hierdoor ontstaat er niet alleen verdieping in het hulpverleningstraject, maar wordt er ook gewerkt aan de samenwerkingsrelatie met de betrokkenen. Zo worden verrassingen voorkomen, voor zowel hulpverlener als hulpvrager en diens netwerk.

Trainingstraject

Leerdoelen

De hulpverlener…

  • kan samen met betrokkenen de behoeften, wensen, mogelijkheden en beperkingen van de hulpvrager samenhangend in kaart te brengen;
  • weet wat er speelt bij de hulpvrager(s) en maakt helder dat de aanpak aan zal sluiten bij de verwachtingen.

Onderdelen van het programma

  • Visie op informatie verzamelen
  • Beroepscode; privacy, grenzen aan eigen kunnen
  • Dialoogmodel
  • Zelfredzaamheid
  • Competentieanalyse
  • Functieanalyse
  • Hypothesen vorming
  • Hypothesen toetsing
  • Volgorde van het intakegesprek

Duur

6 Uur, exclusief voorbereiding.

Voorbereiding

Deelnemers worden verzocht zich voor te bereiden door middel van het lezen van toegezonden literatuur.

Toets

Er wordt geen toets afgenomen. Er wordt centraal geoefend en de opdrachten worden gezamenlijk besproken.

Docenten

Trainingen van TIM Academie onderscheiden zich doordat ze gegeven worden door collega hulpverleners. Doordat ze de doelgroep kennen, de werkprocessen en de samenwerkingsverbanden kunnen zij praktische voorbeelden geven die afgestemd zijn op jouw doelgroep.

TIM Academie werkt alleen met gecertificeerde trainers, er is nauw contact met de ontwikkelaars en het opleidingsaanbod kan gemakkelijk op maat worden uitgebreid.

Deze training wordt gegeven door Rianne Cornelisse.

Rianne is actief in de praktijk. Zij herkent en begrijpt casussen en situaties vanuit haar eigen ervaring en gebruikt deze ervaring ook in de trainingen.

Kwaliteit

  • Onze klanttevredenheid is een 9 gemiddeld!
  • De ingezette trainer is opgeleid door de ontwikkelaars.
  • Er kunnen per training voor de SKJ geregistreerde professional accreditatie punten toegekend worden.
  • TIM Academie is CRKBO geregistreerd opleider.

Kosten

Incompany (tot 15 personen) € 1750,-

Vrijgesteld van b.t.w. en exclusief eventuele reiskosten

Voor incompany verzoeken kun je mailen naar info@timacadmie.nl of het contactformulier invullen.

Accreditatie jeugd en gezinsprofessionals

De opleiding is SKJ geaccrediteerd met 7,5 SKJ punten.

Inschrijven

Meer informatie of direct inschrijven? Vul dan onderstaand contactformulier in. Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!

Bedankt voor je bericht. We nemen z.s.m. contact met je op.
Probeer nogmaals de mail te versturen. Er ging iets mis.

Andere modules van Trajectplanning

Deel 1: Ordenen van de aanmeldinformatie en voeren van een prettige intake

In deze module leer je hoe je de basis legt voor een goedlopend traject. Dit begint al meteen vanaf de eerste kennismaking, tijdens de aanmeldprocedure. Door tijdens de aanmelding en intake kundig te analyseren en informatie te categoriseren creëer je ‘planbare zorg’. Je krijgt te maken met verschillende modellen waarmee gewerkt wordt zoals het dialoogmodel, de zelfredzaamheid-matrix en functie- en competentieanalyse.

Deel 2: Doelen stellen, rapporteren en evalueren

Tijdens deze training wordt dieper ingegaan op schriftelijke verslaglegging. Dit aspect wordt vaak naar de achtergrond geschoven binnen de hulpverlening, omdat je liever met mensen en actief bezig bent. Of het gewoon heel druk hebt en planning, verantwoording en evaluatie onderaan de prioriteitenlijst staan. Doorgaans ontstaat er een achterstand en de drempel om die weg te werken wordt steeds hoger.

Deel 3: In samenwerking hulpverlening (voortijdig of negatief) beëindigen

Deze training richt zich op het constructief afronden van hulpverlening en/of betrokkenheid bij een gezin. Vanuit conflicthantering, mediation en emotieregulatie worden handvatten geboden om zelfs in de heftigste situaties (denk aan uithuisplaatsing) op de juiste manier te kunnen reageren. Trajectplanning speelt hierin een belangrijke rol, doordat je door analyseren en vooruitplannen verrassingen kunt voorkomen.

Recensies